Skriv lättlästa inlägg!  (Tips för bloggaren) Publicerat måndag 16 juli 2007 14:14

Blogg betty :Bettys blogg, Skriv lättlästa inlägg!

Problogger.net ger tips på hur man skriver inlägg som är lättlästa.

De flesta som läser bloggar läser nämligen inte all text, utan de skummar igenom texten efter sånt som verkar intressant. Beroende på hur du skriver kan du hjälpa dina läsare att lättare skumma igenom texten.

Åtta konkreta tips

1. Använd listor, antingen numrerade som denna eller punktlistor. Det gör texten luftigare och lättare att läsa.

2. Använd fet och kursiv text för att understryka det du vill säga.

3. Använd större text för rubriker.

4. Använd bilder!

5. Skriv citat exempelvis i en centrerad ram.

 "Rather than read word for word - web users ‘Scan’ pages for information - looking for key words, phrases and visual cues." - Problogger.net


6. Gör texten luftig och dela upp i stycken.

7. Skriva korta stycken.

8. Berätta i början av inlägget vad som är syftet, meningen eller det viktiga i ditt inlägg.

Läs hela inlägget här.

dela

öppna
stäng

Du måste vara ansluten för att skriva ett meddelande till betty

Du måste vara ansluten för att lägga till betty till dina vänner

 
Skapa en blogg